Angela_Ferreira_medium

Ângela Ferreira

Ângela Ferreira

Indépendance Cha Cha, 2014

Installation, video, varierande dimensioner

Exhibition copy

Courtesy konstnären och Fundação EDP, Lissabon

 

 

Indépendance Cha Cha består av en träskulptur som påminner om 1950-talets koloniala arkitektur i Lubumbashi, huvudstad i Katanga, och med arkitektoniska drag från Luminar Cité, Portugal.

 

Skulpturen används som skärm för två videoverk. Den första filmen är en dokumentation av en performance från verkets originaluppförande på Lubumbashibiennalen. Två personer sjunger den traditionella visan “Je vais entrer dans la mine”. Den handlar om en ung gruvarbetare och hans brev till sin mor, där han berättar om den dödsångest han känner för sitt gruvarbete i underjorden.

 

Den andra videon presenterar bandet Park Hotel som tolkar låten ”Indépendance Cha Cha”, en välkänd hymn från den afrikanska självständigheten på 1960-talet. Visan är skriven i Bryssel av Joseph Kabasele, samtidigt som de belgiska och kongolesiska delegationerna fattade beslut om datumet för Kongos självständighet.

 

 

Ângela Ferreira 

Messy Colonialism, Wild Decolonization, 2015

Skulptur, video, varierande dimensioner

Courtesy konstnären och  Galeria Filomena Soares, Lissabon

 

 

Ângela Ferreiras skulpturala verk Messy Colonialism, Wild Decolonization visar bilder från hundratals tomma trälådor som en gång innehöll packning och tillhörigheter från så kallade ”retornados”. Begreppet retornados användes i Portugal för att identifiera dem som vände tillbaka från de tidigare koloniserade länderna, i den snabba och i många fall röriga självständighetsprocess som förskönat kommit att kallas ”avkolonialiseringsprocessen”. Den politiska turbulens som följde statskuppen i Portugal den 25 april 1974 gjorde att många trälådor blev kvarlämnade i Lissabon, där de negligerades under många år.

 

Bilderna skildrar resterna från slutet av kolonialismen, övergivna på en kaj i Belém, som ett tyst uppror mot det fascistiska och koloniala monumentet Monument to the Discoveries på Praça do Império.

 

 

 

 

 

Indépendance Cha Cha (2014), Messy Colonialism, Wild Decolonization (2015), Installation view Röda Sten Konsthall, GIBCA 2015. Photo: Hendrik Zeitler